Avslappningsövning

För att ta sig tillbaka när man tippar över och blir för spänd för att prestera är det bra att göra en avslappningsövning. Denna enkla övning kan man göra var som helst och när som helst. Första gångerna du gör övningen råder jag dig att göra den på en lugn plats. När du sedan befäst övningen kan du använda den när helst det behövs oavsett plats. 

Så här gör du:
1. Slut ögonen.
Koncentrera dig på andningen. Andas in genom näsan och låt luften pysa ut genom munnen. Andas med magen.

2. Spänn fötterna. Känn efter hur det känns och låt dem sen slappna av. Känn hur fötterna blir tunga och avslappnade.

3. Gå vidare till vaderna. Spänn dem några sekunder och slappna sedan av. Känn hur vaderna blir tunga och avslappnade.

4. Fortsätt upp genom kroppen på samma sätt, spänn efter hand låren, rumpan, magen, händerna, underarmarna, överarmarna och dra upp axlarna. Andas hela tiden på samma sätt, in genom näsan, ut genom munnen och med magen. Känn efter hur kroppen bit efter bit blir allt mer avslappnad.

5. När hela kroppen är avslappnad, öppna ögonen, kom tillbaka till rummet. Sträck på dig.

I början krävs det kanske att du gör övningen i 10 minuter eller längre men efterhand som du blir mer säker på övningen och kroppen vet vad den går ut på kan du genomföra den på ett par minuter och få samma effekt.

Precis som med allt annat - övning ger färdighet!

Lycka till!