Coacha dig själv till bestående livsstilsförändringar!

Coachning handlar om att sätta fokus på din framtid på både kort och lång sikt. Det innebär att du behöver vara nyfiken på dig själv och din omgivning och försöka fokusera på lösningar. När du ser en lösning finns det ingen anledning att tveka, försök istället inta en lösningsinriktad inställning, sträva efter din önskan och din vilja att skapa förändringar.

För att åstadkomma långvariga resultat och bestående livsstilsförändringar på egen hand är det nödvändigt att coacha sig själv. Det är stor skillnad mellan att följa en diet eller ett specifikt träningsprogram under en kort period, och att införa nya rutiner i din vardag. Det behöver inte vara fel att följa en diet för att på kort sikt få snabbt resultat, eller att kick-starta kroppen med ett tufft träningsprogram, bara du är medveten om att om du går tillbaka till din gamla livsstil så kommer resultatet att bli kortvarigt. Använd hellre kick-starten till att boosta dig själv till en bättre livsstil, men se till att du har en plan för att klara av det.


Alla handlingar börjar med en medveten tanke

Vi tampas alla då och då med frågor och utmaningar som vi behöver ta ställning till och hantera på något vis. Ofta är våra tankar boven i dramat och gör att problemen framstår som svårare än vad de kanske behöver vara. Ibland kan det räcka med att släppa tanken, och när du tänker på det nästa gång kan det kännas lite lättare. Vad du behövde var lite tid för att kunna vända och vrida på problemet och hitta en lösning. Ofta visar det sig att du redan sitter inne med lösningen och har resurser som kan hjälpa dig komma på rätt spår.

Ett första steg är att släppa tankar om och nu och istället formulera tankar som handlar om framtid. För att ta sig ur ett problem eller en tråkig situation behöver tankegångarna kretsa kring vad som kommer och kring planer för hur det ska bli istället för det som var.


Börja coacha dig själv

För att lyckas med coachningen gäller det att förbereda sig väl och skapa rätt förutsättningar. Ta god tid på dig för att förbereda dig och bestäm sedan en dag då du börjar. För att du ska veta vad du ska göra och när du är klar är det viktigt med tydliga mål. Ta gärna hjälp av personer i din närhet och förbered dig väl på att frestelser och utmaningar kommer att dyka upp. Lägg upp en strategi genom att tänka ut hur du ska bete dig i de situationerna och lägg din ambitionsnivå på en rimlig nivå, så att du faktiskt kan nå dina mål.

Vad driver dig? Vi är alla olika så tänk efter en stund på när du har gjort viktiga saker i ditt liv. Vad drev dig framåt då och vad gjorde du för att bli motiverad? Vad skulle andra som känner dig säga att dina drivkrafter är? Det finns inget rätt eller fel när du listar dina drivkrafter, men det är väldigt bra att känna till vilka de är. Självklart kan vi drivas framåt av mer än en sak och ju mer medveten du är om detta, desto enklare blir det att nå dina mål.


Ställ frågor och var ärlig

Ofta gör vi saker av gammal vana utan att tänka efter. Du äter samma frukost eller går samma väg till jobbet varje dag utan att ge det någon större eftertanke. Om du har hamnat i samma hjulspår som inte gynnar din hälsa är det av vikt att du sätter fokus på var problemet ligger. Du behöver regelbundet ställa frågor till dig själv och utmana och ifrågasätta varför du gör som du gör i olika situationer. Varför tar du rulltrappan eller hissen istället för att ta trapporna? Varför väljer du alltid en viss typ av mat istället för att prova nya maträtter? Dina frågor ska alltid vara tydligt ställda annars får du luddiga svar, vilket bäddar för ett sämre resultat. Frågeställningen blir alltså väldigt viktig eftersom olika frågeställningar ger olika resultat.


Exempel

VAD? Om du ställer en fråga som innehåller ordet vad kommer du ofta att få ett svar som innehåller fakta: vad vill du ha till middag ikväll? Vad vill du träna?

HUR? Ställer du en fråga som innehåller ordet hur så ger det ofta svar som innehåller öppenhet om känslor och tankar: Hur mår du? Hur vill du träna?

VARFÖR? Frågor som börjar med varför kommer att ge dig svar som innehåller en orsak eller förklaring till vad som skett: Varför kom du för sent? Varför slutade du träna?


Det är med andra ord inte bara viktigt att ställa frågor till sig själv, det är också viktigt hur de formuleras - och att man är ärlig mot sig själv när man svarar.

Lycka till!

Jenny Lind
BM Hälsa Österlen
jenny@bmhalsaosterlen.se
073 - 955 83 10