Fyra förutsättningar för att lyckas med din hälsa!

"Om du fått en sten i din sko och stenen skaver foten - då behöver du i första hand varken meditation eller motion. Varken nyandlighet eller aromterapi. Du behöver snöra upp skon - och ta ut stenen."

Lennart Levi

Vid sjukdom, övervikt eller andra fysiska obalanser tar man ofta till olika botemedel, kurer och metoder för att åtgärda och balansera. Men inget botemedel, ingen kur eller medicin kan helt fungera på sikt om de fyra grundpelarna för hälsa inte är på plats.

Punkterna är självklarheter, men jag vill be dig att fråga dig själv hur ofta du verkligen täcker alla punkterna nedan samtidigt i ditt liv? Visualisera hur du mår när du i framtiden gör det: Vad är skillnaden? Läs noga under varje rubrik, låt informationen sjunka in och slå rot på ett nytt sätt. Den ska inte bara låta självklar utan också växa till självklara rutiner för dig.

1. SYRE/ANDNING

Syresättning genom andning är den primära förutsättningen för att cellerna ska återuppbygga sig på det sätt som de behöver. Många behöver lära sig på nytt hur man andas naturligt, det vill säga med hela magen och överkroppen. Tänk dig ett sovande spädbarn. Så bör du andas i princip hela tiden. Yoga, andningsövningar och vissa guidade meditationer är bra för att träna upp korrekt andning. Även rejäl avslappning är en bra andningsövning, eftersom vi då djupandas och slutar “panikandas” högt uppe i bröstkorgen. Ta en tupplur när du behöver!

adorable-baby-blanket-1442005jpg

2. VATTEN

Med bra vätskebalans kan kroppen rena sig själv och “detoxa” för att fungera optimalt. Tänk en flodfåra under en torrperiod, med en tunn, brun ström i mitten och jämför med när flodfåran fylls av forsande smältvatten på våren. Utan tillräckligt flöde stannar skräp och orenheter kvar, men med ett ordentligt flöde rensas allt slagg bort.

Att dricka och äta för bra vätskebalans är viktigt, men för många kan det vara ännu viktigare att dra ner på de vätskedrivande substanser som man intar, till exempel kaffe, te, läsk, socker och salt. En vuxen person bör dricka 1,5-2 liter vatten per dag om man inte tränar hårt, då behöver man dricka mer.


cloud-formation-clouds-desert-1115745jpg


dangerous-fast-force-2438jpg

3. RÖRELSE/MOTION

Rörelse skapar flöde så att cellerna syresätts, blodet transporterar runt näringsämnen och alla funktioner i kroppen kommunicerar. Rörelse möjliggör förändring. När något är stilla händer ingenting - det säger sig självt. Svettning är dessutom en viktig avgiftningsfunktion.

Att använda kroppen stärker den och uthålligheten ökar, inte bara i musklerna utan även i alla organ. Med vilken intensitet eller på vilken nivå man ska träna eller röra sig beror på förutsättningar och är individuellt. Utgår man från noll är att svettas lite grann och att se till att man blir lätt andfådd varje dag en utmärkt tummregel, som räcker mycket långt för de allra flesta. Att hårdträna 3-4 gånger i veckan är inte alls nödvändigt för en stabil grundhälsa, men att röra på sig lite grann varje dag är det.

countryside-dawn-daylight-1009355jpg

4. STRESSREDUKTION

Långvarig stress är oerhört skadligt för en mängd funktioner i kroppen och utarmar den på mineraler och näringsämnen. Stress är en kraftfull antagonist till alla åtgärder man kan ta till för att skapa balans. Hitta vilka metoder som helt som reducerar din stress och välj dem! Prioritera dem! Omvärdera din livssituation totalt om du upplever stress varje dag.

Enkel avslappningsövning
Sätt dig ned, blunda och fokusera inåt. Lägg märke till alla tankar som du har, alla tankar som far runt i ditt huvud. Notera också vad du känner just nu. Hur känns din kropp, var har du spänningar, stelhet och var är du avslappnad och behaglig. Ge dig själv tillåtelse att vara precis som du är - just nu - utan att du måste eller behöver ändra på någpt. 
Acceptera nuet för vad det är.
Och notera igen tankar, spänning, stelhet och var du är mer avslappnad och behaglig. Lägg märke till vad du känner just nu. Vilka känslor har du? Beskriv dem för dig själv. Och acceptera nuet för vad det är.

"Livet springer inte ifrån dig, det är du som springer från livet."

alone-boulders-idyllic-426893jpg

Jenny Lind
BM Hälsa Österlen
jenny@bmhalsaosterlen.se
073 - 955 8310