Höger och vänster hjärnhalva - hur hänger det ihop med ridning?

Inom ridsporten har det inte alltid varit, och är fortfarande inte, en självklarhet att komplettera den grenspecifika ridningen med annan träning. De ryttare som går lite utanför ramarna och prövar nya träningsmetoder upptäcker ganska snart att de får en helt ny dimension på sin ridning och idag är exempelvis fysisk träning för en del ryttare ett naturligt inslag i vardagen.

Just den fysiska träningen för ryttare handlar mycket om att hitta styrkebalans i kroppen, där reflexer och signaler hjälper dig att omedvetet skapa balans så att din känslighet i ridningen kan hållas hög i många situationer och under lång tid.

Några positiva effekter av fysisk träning för dig som ryttare är:
  • Dina naturliga reflexer och signaler i kroppen blir effektivare.
  • Du blir mer mottaglig och känslig för de signaler som hästen ger dig.
  • Tack vare en god kondition orkar du upprätthålla en hög koncentration och känslighet under ett ridpass eller tävlingsmoment.
Ridsport är en speciell idrott eftersom du utför din prestation ihop med en häst som du oavbrutet kommunicerar med under ritten. Du ska ha full koncentration på detaljer och information som du samlat på dig när du har gått banan eller memorerat programmet samtidigt som du, med känsla, teknik och balans, ska understödja hästen genom prestationen. För att detta ska kunna utföras så bra som möjligt krävs en fysisk styrka och en balans i utnyttjandet av höger och vänster hjärnhalva. Uppdelningen i höger och vänster hjärnhalva är en förenkling av hur hjärnan fungerar. Fysiologiskt styr höger hjärnhalva vänster kroppsdel och tvärtom. Det betyder att när du jobbar med diagonala rörelser så utbyter du information mellan dina båda hjärnhalvor. Du får bättre balans i kroppen och kan lättare använda kapaciteten i båda hjärnhalvorna under träning och tävling. 


colorful-colors-colourful-1428171jpg
Många framgångsrika idrottare har varit lika bra på att använda höger respektive vänster hand och/eller fot. På engelska kallas detta för ambidextrous. 

Ett bra sätt att träna liksidigheten kan vara att använda den mindre dominanta handen för enklare uppgifter som till exempel att borsta tänderna. Är man i stallet så kan man exempelvis rykta, putsa eller mocka med fel hand. Då tränar och aktiverar man den hjärnhalvan som normalt inte används. 

Balans och koordination
Koordination betyder samordning eller anpassning och innebär "förmågan att samordna kroppsrörelser i förhållande till varandra och till omgivningen". Koordinationsträning är mycket viktigt i den avsuttna träningen och grundläggande för all vidare inlärning av rörelser. Med en eftersatt koordinations- och balansträning bromsar du din utveckling som ryttare. Träningen ska mynna ut i att rörelsen sker vid rätt tillfälle utan att du behöver styra den från hjärnan. Kort sagt automatisera rörelsen. En bra samverkan mellan koordination och balans är att kunna upprätthålla jämvikt när rörelseförlopp och/eller situation förändras, en situation du hamnar i så fort du satt dig upp på en häst. Balansförmågan kan du arbeta med på flera olika sätt. Effekten är god så länge du utmanas. När övningen kan genomföras med minskad koncentration bör du med andra ord utsätta dig själv för nya utmaningar. En väl utvecklad balans är viktigt för dig som ryttare. 

Exempel på koordinationsövningar
  • Rykta, putsa eller mocka med fel hand, borsta tänderna med fel hand (enkla övningar), göra saker i fel ordning t ex. torka dig efter duschen/badet.

  • Hopprep - bra uppvärmningsform där du även tränar

    • Takt, rytm, spänst, styrka och uthållighet.

    • Hoppa jämfota, på ett ben, slalom ut och ihop, dubbelhopp, framlänges och baklänges.

  • Handen-örat

    • Korsa händerna och placera ena handen på näsan och den andra på örat. Ta ner händerna på låren. Upprepa rörelsen men växla hand på näsan och örat.

  • Noll-åttan

    • Rita en cirkel med foten och en åtta med den parallella handen.

    • Utveckla: sitt ner och gör cirklar med båda fötterna och åttor med båda händerna.


      Bildresultat fr koordination
                 

    Tips från coachen!
    Trägen vinner! Övning ger färdighet! Skam den som ger sig!
    Ja precis så är det och kanske ett måste att ha i åtanke när man tränar koordination, för i början är det svårt, jobbigt och rent av tålamodskrävande, men om du bara ger det lite tid så kommer du snabbt att märka skillnad. Mitt bästa tips till dig som vill förbättra din ridning, utan att lägga för mycket tid på annan träning, lägg din tid på denna typ av övningar.

    Lycka till!