Nyårslöftets fem faser - så lyckas du!

Årets sista dag knackar snart på dörren och i samband med detta är det dags att börja fundera över nyårslöftet. En tradition som är fantastisk på alla sätt och vis om man använder det på rätt sätt. Ett löfte är ett löfte och det SKA hållas! Det absolut viktigaste med ett nyårslöfte är alltså att du sätter ett realistiskt löfte/mål så du upplever att det känns överskådligt och genomförbart. Svik inte dig själv och ge ditt självförtroende en onödig törn, ett år går fort och nya löften/mål kan sättas.

Om du nu är en djärv filur och tänker göra en helomvändning, en nystart till ett hälsosammare liv - äta bättre, stressa mindre eller sluta röka - eller kanske alla tre på en gång, finns det fem faser du behöver genomgå för att lyckas. Det finns ingen annan utväg - du måste ta dig igenom de här 5 faserna om dina nyårslöften ska uppfyllas. Sunda vanor är svåra att hålla fast vid när man gör en snabb radikal förändring.

Det tar ca 10 veckor att ändra en vana och stundtals kommer det att vara svårt men håll ut, för det blir lättare. Här nedan kommer en guide om hur du tar dig igenom de fem faser som vi alla går igenom med våra nyårslöften.

Fas 1: Beslut - Det är nu eller aldrig!
På årets sista dag lovar du dig själv att det är nu du ska gå ner de 10 kg du alltid drömt om, sluta äta onyttigt eller motionera mellan 30-60 min varje dag. Okej, men kan det inte vänta till den 2 januari? Nej, det är nu du är redo! Idag börjar det oavsett hur du mår efter gårdagens nyårsfirande.

TIPS! Sätt upp realistiska och mätbara mål. Säg t ex inte: "Jag vill gå ner i vikt i år" (för okonkret), eller "Jag vill gå ner 10 kg i januari" (orealistiskt), utan hellre "Jag ska äta mindre portioner av min vanliga kost i 8 veckor för att se vad som händer", "jag ska följa den här kostplanen i 8 veckor för att se vad som händer" eller "jag ska motionera 30 min varje dag" (realistiskt och uppnåbart).

Fas 2: Förberedelser
Om du tänker lägga om din kost helt och hållet - Handla hem bra mat
Du tömmer köksskåpen på diverse onyttiga frestelser och fyller kylskåpet med sunda råvaror. Därefter letar du upp recept så du vet hur du ska tillaga dina nyinköpta råvaror.

Om du tänker börja motionera - Införskaffa ett par ordentliga skor och kanske investera i ett gymkort, som du lovar dig själv att utnyttja till fullo.

Om du bestämt dig för att äta mindre portioner - Köp nya mindre tallrikar och gärna större dricksglas, på så sätt tar du naturligt mindre portioner och dricker mer (vatten).

TIPS! Att förbereda sig är avgörande. Både praktiskt som att ta bort alla frestelser och fylla på kylskåpet med nyttiga saker. Men också mentalt: Tänkt igenom alla scenarier och situationer, där du brukar gå i fällan och tänk ut vad du ska göra istället. Om du brukar äta choklad framför datorn, kan du äta något nyttigt snacks istället eller nöja dig med en kopp te? Eller ska du helt enkelt inte titta på Netflix under en period och göra något annat trevligare istället?
Kom ihåg att även berätta för folk runt omkring dig om ditt nyårslöfte, så att de kan ge dig stöd.

Fas 3: Framgång - Yes! Vikten minskar och flåset blir bättre.
Du håller ditt löfte, portionerna har varit mindre, kosten bättre och motionen regelbunden. Din motivation är på topp för nålen på badrumsvågen har redan flyttat lite på sig, och det gör dig glad att se att du får lön för mödan. De 30 min motion känns inte längre som en plåga utan börjar bli riktigt trevligt och tempot har ökat.

TIPS! Gläd dig åt dina framsteg - även de pyttesmå! Och lägg märke till andra bra saker som händer i ditt liv. Äter du sundare för att gå ner i vikt, kanske du även har fått mer energi eller sover bättre? Kom ihåg att tänka på allt det goda.

Fas 4: Återfall - En liten kakbit skadar väl inte?
Även om du hela tiden försöker hålla ditt blodsocker stabilt kan du ändå inte motstå när din kollega bjuder på kaka. Men det har du väl ändå förtjänat efter all den hårda träningen?
Du har motionerat varje dag under ett par månader och det kan väl inte skada att ta en paus under en veckas semester, eller?

TIPS! Det är bara att hoppa upp i sadeln igen - så snabbt som möjligt. Det är få som kan följa en strikt plan hela tiden. Det viktiga är att vara snäll mot sig själv och bara fortsätta med planen istället för att tänka att "Nu kan det lika gärna kvitta". Ge inte upp, svik inte dig själv! Åter igen, vikten av att sätta realistiska mål och lova sig själv att hålla dem är a och o. Men misströsta inte om du faller tillbaka i gamla vanor, det är normalt och det finns ett sätt att ta sig igenom dessa perioder på ett enklare sätt, nämligen med motivation.

Fas 5 - Avgörande motivation - Ge dig själv en morot
Motivera dig själv med något roligt. Det kan vara att du ska köpa nya kläder när du äntligen är nere på storlek 38 igen, eller köpa nya träningskläder/skor, nya köksredskap osv. Unna dig något!

TIPS! Det är nu - efter första framstegen/det första återfallet - som vardagen kommer och det gäller att hålla fast vid målet. Tänk på vad som motiverade dig från början. Visualisera dig själv när du har nått målet - en starkare, sundare, gladare, slankare eller friskare version av dig själv. Tänk på allt det goda du gör för dig själv. Beröm dig själv hela tiden för alla små framsteg. Ta hjälp av familj och vänner, deras stöd kan vara avgörande.

Lycka till!

Givetvis är du varmt välkommen att höra av dig till mig om du vill ha hjälp att med ditt nyårslöfte.