Var befinner vi oss idag?

Det är många av oss som tycker att dygnets 24 timmar aldrig räcker till. Vi tycks mer eller mindre alltid ha fulla kalendrar med både måsten och med saker som vi tycker om att göra. Den "moderna" människan som egentligen har fått det mycket bättre på många plan har samtidigt lyckats skapa onödigt mycket ohälsa. Hur kan det komma sig? Teorierna är många men jag tror att det till största delen beror på att vi alltmer både äter och rör oss på ett för människan mycket onaturligt sätt. Det intressanta i detta är att samtidigt som vi mår sämre blir vi också äldre. Parallellt med detta ser allt för många företag på sina medarbetare som en slit-och-släng-resurs som förväntas öka sin prestation kontinuerligt. Detta tillsammans med att vi rör oss för lite och stoppar i oss för mycket av "det goda" leder i sin tur till stress och ohälsa. Vi mår helt enkelt dålig fast att vi egentligen borde må fantastiskt bra!

Ingen snabbfix utan en livsstil

Prioritering! Allting handlar om prioritering. Var på listan ligger din tid att ta hand om dig själv? Tyvärr hamnar den ofta nederst på prioriteringslistan. När alla måsten och nöjen för dagen är gjorda har ofta också orken att ta hand om sig själv försvunnit. Det finns alltid tid att sitta vid datorn, kolla på TV och mobilen ska vi inte ens nämna, vilket också innebär att det finns tid att hinna ta hand om sig själv. Frågan är bara hur det ska gå till? Svaret är egentligen ganska enkelt men vägen dit är väldigt krokig och jobbig. Därför finns jag här för dig och min vision är att du ska känna dig lika trygg med att snöra på dig träningsskorna och ge dig ut i naturen som du känner dig trygg att gå bland hyllorna på ICA eller slänga dig i soffan efter kvällsmaten. Det gäller bara att göra det till en vana, som en naturlig del av vardagen, och jag finns här för att hjälpa dig att skapa denna vana.

Såklart vänder man inte på en hand invanda rutiner, kosthållning eller tankesätt. Vi är vanemänniskor och en vana måste skapas successivt och med små steg.

Det innebär att man inte behöver lägga flera timmar på träning varje gång. I grund och botten handlar det om att börja äta rätt, träna och röra på sig över huvud taget. Att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande som en del av vardagen. Ett bra motto är "Den bästa träningen är den som blir av".


Tre avgörande steg

Jag kan inte!

Jo, du har viljestyrka. Du behöver bara träna den.

Steg 1 - Jag vill äta nyttigt

Varför? - Du boostar hälsa, humör, stressnivå och energi med en hälsosam kost.

Innan du börjar - Gör klart för dig själv varför det är viktigt att ändra på kosten - då blir det enklare för sig att hålla fast vid ditt mål. Och kom ihåg att du inte behöver bli fantastisk. Det kan göra stor skillnad att dra ner på skräpmaten och äta mer nyttiga råvaror.


Steg 2 - Jag vill träna mer

Varför? - Var medveten om varför du vill träna. Hitta tre bra argument för varför det skulle vara bra för dig. Vad är din belöning - på både lång och kort sikt? Tänk också igenom vilken typ av träning du tycker är rolig. Hatar du att springa så kan du träna på gym, simma, promenera i högre tempo, spela badminton eller dansa.


Steg 3 - Jag vill gå ner i vikt

Det kan finnas många orsaker till att du behöver bli av med överflödiga kilon. Oavsett om det handlar om din hälsa eller din självkänsla är det viktigt att du vet varför du vill förändra din kropp, och att du gör det för din egen skull. Motivationen ska vara tydligt definierad och vara något som betyder något.